SLIDGIGT, HVAD GØR JEG VED DET?

Slidgigt er et faktum. Det er naturligt og vi støder på det som vi også støder på de grå hår. Men slidgigt kan godt blive en begrænsning for os, for at leve det liv vi gerne vil, dyrke den sport og være aktive på den måde som giver os livskvalitet. Derfor opleves slidgigt som en kæp i hjulet for os.

DEN KLASSISKE FEJL I VORES EGET STYRESYSTEM

Når noget gør ondt, og skaber en begrænsning, så går hjernen igang med at løse problemet. Der er to klassiske startforsøg. Enten gør vi for meget for hurtigt, og skaber mere uro og inflammation, og dermed mere smerte og mere begrænsning, eller også vælger vi den modsatte strategi - pause, ingenting. Sid stille og håb på bedre tider.

Det sidste hjælper lidt, hvis der er meget uro i leddet, men det virker kun ganske kortvarigt, indtil uroen indenfor få dage, oftets maks en uge, har lagt sig. Dernæst bliver pausen problemet. Pause og stagnation mindsker muskelstyrke, nerveforbindelse til leddet, kropsbevidsthed og svækker vores evne til at komme tilbage til normal funktion.

Når vi arbejder med et slidt led, arbejder vi med en levende energi. En biologisk energi der hele tiden forandrer sig og KAN forandres.

Det sidste er vigtige. Hvis vi ikke bruger det, mister vi funktion. Hvis vi overfør det, bliver vi sat tilbage.

Koden ligger i at finde ud af præcist HVOR leddet er, hvordan vævet har det, og hvad det fortæller LIGE NU. Møder vi DET DER ER LIGE NU, med den tilsvarende grad, type og form for bevægelse, så flytter det sig. Også når leddet er slidt.

Se med i videoen herunder:

Med kærlig hilsen Camilla